Ook had Tomtom last van inzakkende prijzen van zijn producten.

Tomtom verkocht in het laatste kwartaal van 2008 ruim 4,4 miljoen
navigatiekastjes, zo meldde het dinsdag. Dat is een stijging van 4 procent
vergeleken met een jaar eerder, maar omdat de gemiddelde verkoopprijs met
100 euro fors lager lag, daalde de omzet met 17 procent tot 528 miljoen
euro.

Lastige marktomstandigheden
Tomtom, dat exclusief eenmalige posten nog wel een hoger dan verwachte winst
van 70 miljoen euro boekte, verwacht een verdere groei van de navigatiemarkt
in 2009. Die groei zal wel worden getemperd door de recessie. "We
verwachten in heel 2009 lastige marktomstandigheden", aldus topman
Harold Goddijn.

Tomtom denkt dit jaar een omzet te boeken tussen de 1,4 en 1,6 miljard euro.
Dat is wel minder dan vorig jaar, toen de omzet 1,7 miljard euro bedroeg.
Het aantal verkochte apparaten schat het bedrijf tussen de elf en twaalf
miljoen. Tomtom wil dit jaar 60 miljoen euro aan kosten besparen.

Overname Tele Atlas
Tomtom kocht Tele Atlas vorig jaar voor 2,9 miljard euro. Die aankoop ligt
het bedrijf zwaar op de maag. De waarde van het nieuwe onderdeel staat door
de malaise op de beurzen onder druk. Bovendien blijken de leningen die
Tomtom heeft afgesloten om de overname te bekostigen, een zware last te
zijn.

Beleggers vrezen al geruime tijd dat Tomtom zich niet zal kunnen houden aan
zijn afspraken met banken. Die stellen een limiet aan de verhouding tussen
het bedrijfsresultaat en de nettoschuld. Bij schending van die zogeheten
convenanten kan een bank in theorie directe terugbetaling eisen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl